وب نسل ۳

اگر با دقت به استفاده روزمره خودمان از اینترنت توجه کنیم متوجه خواهیم شد که همه ما در محاصره ۴ کمپانی بزرگ گوگل، Meta (فیسبوک)، اپل و مایکروسافت هستیم.
آیا تا به حال فکر کردهاید که چرا این کمپانیها بسیاری از خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار ما قرار میدهند؟
اینترنت را میتوان مهمترین و انقلابیترین اختراع بشر در قرن بیستم دانست که از زمان اختراع، بارها تکامل و تغییر پیدا کرده است. بسیاری از وبسایتهای نسل اول اینترنت با فرمت Read-only (فقط خواندنی) بودند و شما فقط میتوانستید محتواها را بخوانید. حتی امکان کامنت گذاشتن هم برای کاربران فراهم نبود.
با پیشرفت اینترنت و پیدایش سرویسهایی مانند شبکههای اجتماعی، هر روز کاربران بیشتری در سایتهای مختلف ثبتنام میکنند و اطلاعات هویتی خود را در اختیار آنها قرار میدهند.
واقعیت این است که درآمد اصلی شرکتهایی مثل گوگل، متا و … از اطلاعات کاربران است!
به بیان سادهتر این شرکتها میتوانند علایق افراد را تشخیص دهند و سپس اطلاعات این افراد را به شرکتهای دیگری که خدمات یا محصولات مرتبط با علاقه کاربر ارائه میکنند، بفروشند!
مثلا ممکن است شما به طبیعت علاقه داشته باشید و در این زمینه در گوگل جستجو کنید یا در فیسبوک پستهای مرتبط را لایک کنید یا برای آنها کامنت بنویسید.
در این صورت بعد از مدتی احتمالا تبلیغات مرتبط با طبیعت مثل تورهای گردشگری و یا لوازم طبیعتگردی را در صفحات اینترنت مشاهده خواهید کرد!
در اینجا ایده اصلی وب نسل سوم به میان میآید. در نسل سوم از وب، قدرت اصلی در دست کاربران است و اطلاعات شخصی در اختیار هیچ شرکتی نخواهد بود.
در وب ۳.۰ اطلاعات کاربران به صورت رمز نگاری شده و در بلاکچین ذخیره میشود که مانع هرگونه سوءاستفاده از اطلاعات کاربران خواهد شد.